De vloot van onze expeditiecruises

Expeditieschepen gebruikt tijdens de expeditiecruises van BirdingBreaks

De vloot

De schepen waarmee we onze expeditiecruises uitvoeren zijn speciaal geschikt (gemaakt) voor reizen door de poolgebieden. Hieronder een korte opsomming van de expeditieschepen die we op het ogenblik gebruiken:

Expeditieschip m/v Hondius

De m/v Hondius is een geheel nieuw en geavanceerd expeditieschip. De Hondius is het eerste schip dat is gebouwd volgens de ‘LR PC6’ klasse en voldoet hiermee aan de laatste en strengste regels van het ‘Lloyd’s Register’ voor ‘Polar Class 6’ schepen. De hoogste Pool klasse notering voor ijsversterkte schepen. Het schip zal ook volledig voldoen aan de verplichte eisen van de ‘Polar code’, opgesteld door de ‘International Maritime Organization’ (IMO) voor het veilig navigeren in en het beschermen van het Pool milieu.

Perfect voor elke expeditie
Onze filosofie voor onze reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied blijft het beleven en ontdekken van de bijzondere Pool natuur en we zijn daarom in de eerste plaats gericht op een actief en educatief expeditie-reisprogramma waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. We willen de vaarafstanden op zee zo kort mogelijk te houden en focussen ons vanwege de vele natuurliefhebbers aan boord op natuur gerelateerde activiteiten aan land. We hebben daarom een vloot krachtige zodiacs aan boord die snelle landingen op de kusten mogelijk maakt, voor alle passagiers tegelijkertijd. Snel zodiac transport kan gegarandeerd worden door het gebruik van twee aparte gangways met daarnaast ook een binnen in het schip gelegen zodiacplatform dat ook gebruikt kan worden bij speciale outdoor activiteiten zoals kajakken.

Tijdens een expeditie staan er 72 bemanning en stafleden (expeditie en hotelstaf inbegrepen) tot de beschikking van de passagiers. De Hondius is uitgerust met 2 hoofdmotoren en kan een maximale snelheid behalen van 15 knopen. Een dek is gereserveerd voor het geven van (meertalige) lezingen en presentaties in een grote observation lounge met daarbij een extra lecture room. Het schip biedt een deluxe standaard maar biedt tegelijkertijd ook de bekende gezellige en informele Oceanwide atmosfeer aan boord.

Basisgegevens
Passagiers: 174 in 82 hutten
Bemanning: 72
Lengte: 107.60 meter
Breedte: 17.60 meter
Diepgang: 5.30 meter
IJsklasse: Polar Class 6 (equivalent aan 1A-Super)
Tonnage: 5590 ton
Voortstuwing: 2 x ABC hoofdmotoren; totaal 4,200 kW
Snelheid: 15 knopen

Hondius
Hondius veiligheidsbriefing
Hondius - Bell

Expeditieschip m/v Plancius

De m/v Plancius werd in 1976 gebouwd als oceanografisch onderzoeksschip voor de Koninklijke Marine en kreeg de koninklijke titel “Hr. Ms. Tydeman”. Het schip voer voor de Nederlandse marine tot juni 2004 en werd uiteindelijk gekocht door Oceanwide Expeditions. Het schip werd in 2009 compleet herbouwd als een expeditie passagiersschip met plaats voor 116 reizigers. Het voldoet aan de meest recente SOLAS-voorschriften (Safety of Life at Sea). De m/v “Plancius” staat geregistreerd in het Lloyds Register en vaart onder Nederlandse vlag.

Perfect voor elke expeditie
De m/v “Plancius” is uitermate comfortabel en gezellig ingericht, maar het is geen cruiseschip. Onze reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied zijn en blijven in de eerste plaats gericht op een actief en educatief expeditie-reisprogramma, waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. De Plancius is hier zeer geschikt voor: het schip heeft ruime, open dekken op meerdere niveaus, met wandelruimte rondom het dek 4, en heeft ook banken aan dek waardoor u ook buiten van het landschap en de natuur kunt genieten. Het schip is uitgerust met een diesel-elektrisch aandrijfsysteem dat het lawaai en de trillingen van de motor aanzienlijk vermindert. De 3 dieselmotoren genereren 1230 pk elk, zodat het schip een snelheid van 10 - 12 knopen kan halen. Het schip is versterkt tegen ijs en werd speciaal gebouwd voor oceanografische reizen.

De m/v “Plancius” wordt bemand door 18 bemanningsleden, 19 hotelmedewerkers (6 chefs, 1 hotelmanager, 1 steward-barman en 11 stewards / schoonmakers), 7 expeditiestaf in Antarctica (1 expeditieleider en 6 gidsen/sprekers), voor het Noordpoolgebied 8 expeditiestaf (1 expeditieleider en 7 gidsen/sprekers) en 1 dokter. De Plancius is uitgerust met 10 Mark V zodiacs inclusief 40 pk 4-takt buitenboordmotoren en 2 gangways aan stuurboordzijde voor snelle zodiac-operaties. Het schip heeft een restaurant op dek 3 en op deck 5 een ruime Observation Lounge met bar en bibliotheek. De grote vensters in de Observation Lounge bieden een fantastisch panoramisch uitzicht.

Basisgegevens
Passagiers: 116 in 53 hutten
Bemanning: 47
Lengte: 89 meter
Breedte: 14,5 meter
Diepgang: 5 meter
IJsklasse: 1D (Plancius heeft een Lloyds klasse-notatie 100A1 Passagiersschip, IJsklasse 1D en een diepgang van 5 meter)
Tonnage: 3211 ton
Voortstuwing: 3x Diesel-Elektrisch
Snelheid: 10.5 knopen gemiddeld

Plancis expeditieschip - Oceanwide Expeditions
Antarctica, Plancius © Dietmar Denger-Oceanwide Expeditions_Dietmar Denger-Oceanwide Expeditions
Plancius in the Polar Circle, Errera Channel_Robert van Kempen-Oceanwide Expeditions
Falklands, South Georgia, Ant Peninsula © Fotografie Dietmar Denger-Oceanwide Expeditions37.jpg_Dietmar Denger;Oceanwide Expeditions

Expeditieschip m/v Ortelius

De “Ortelius” werd gebouwd in Gdynia, in Polen in 1989 en voer oorspronkelijk onder de naam “Marina Svetaeva” voor de Russische Academie der Wetenschappen. Het schip is een aantal jaren geleden hernoemd en heet nu “Ortelius”. De Ortelius is, net als de Plancius, vernoemd naar een Vlaams/Nederlandse cartograaf, in dit geval Abraham Ortelius (1527 – 1598). Beide 16e-eeuwse cartografen geloofden in de noordwestelijke doorvaart. Ortelius publiceerde in 1570 de eerste moderne wereldatlas, het “Theatrum Orbis Terrarum” oftewel het “Theater van de Wereld”. In die tijd was deze atlas het duurste boek dat ooit was gedrukt. De “Ortelius” staat geclassificeerd onder het Lloyds Register en vaart onder de Nederlandse vlag.

Perfect voor elke expeditie
De Ortelius heeft de hoogste ijsklasse (UL1 wat gelijkstaat met 1A) en is daardoor zeer geschikt om door pakijs te varen. Het is een stoer en degelijk expeditieschip met plaats voor slechts 116-123 passagiers. Er zijn buiten ruime, open dekken op meerdere niveaus en met banken om te zitten, waardoor er goed uitzicht is voor iedereen. Doordat het aantal passagiers beperkt is kan, ook dankzij de beperkte grootte van het schip en de flexibiliteit van de bemanning en expeditiestaf, het maximale uit de poolreizen gehaald worden. Onze reizen in het Noord- en Zuidpoolgebied zijn en blijven in de eerste plaats gericht op een actief en educatief reisprogramma, waarbij zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. De Ortelius wordt bemand door 22 bemanningsleden, 19 internationale hotelstaf en een dokter. In Antarctica is er 7 expeditiestaf aan boord; 1 expeditieleider en 6 gidsen/sprekers, en in Noordpoolgebied 8; 1 expeditieleider en 7 gidsen/sprekers. De “Ortelius” heeft 11 zodiacs aan boord waarvan er 9 gebruikt worden en 2 als reserve dienen. De zodiac-motoren zijn 60pk Yamaha’s.

Comfort en catering
Het comfortniveau aan boord van de ”Ortelius” willen we classificeren als “comfortable hotel standard”. Het schip heeft een u-vorm restaurant, een sfeervolle en ruime bar/lounge en een aparte ruimte voor lezingen en presentaties. Dagelijks worden drie uitgebreide maaltijden uit de internationale keuken bereidt door onze chefs, en afhankelijk van de omstandigheden geserveerd aan tafel of in buffetvorm opgediend in het restaurant. Er is elke dag de mogelijkheid te kiezen voor vlees, vis of vegetarisch en de chefs zullen altijd proberen zoveel mogelijk rekening te houden met een specifiek dieet.

Basisgegevens
Passagiers: 116-123 in 53 hutten
Bemanning: 52
Lengte: 90.95 meter
Breedte: 17.20 meter
Diepgang: 5.4 meter
IJsklasse: UL1 (Equivalent aan 1A)
Tonnage: 4090 ton
Voortstuwing: 6 ZL 40/48 SULZER
Snelheid: 10.5 knopen gemiddeld

Ortelius in Spitsbergen, July_Erwin Vermeulen-Oceanwide Expeditions
Ortelius at Orne Island, Antarctica_Elke Lindner-Oceanwide-Expeditions
Ortelius at Prion Island, South Georgia, February_Rolf Stange-Oceanwide Expeditions
Ortelius in pack ice, Ross Sea_Oceanwide Expeditions
Ortelius in pack ice, Spitsbergen_Arjen Drost-Oceanwide Expeditions

Expeditieschip s/v Rembrandt van Rijn

De s/v ‘Rembrandt van Rijn werd begin vorige eeuw gebouwd als Haring logger. Het schip werd in 1994 in Nederland herbouwd tot een driemast passagiers-schoener en heeft voorheen gezeild op Spitsbergen (1994 - 1996) en de Galapagos (1998 - 2001). Het schip is in 2011 compleet verbouwd en gerenoveerd.

Perfect voor elke expeditie
Het schip is uitermate geschikt voor expeditiecruises naar Arctische eilanden en voor walvis safari’s. Het biedt veel dekruimte met goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil, Er zijn 2 zodiacs, stabiele rubberboten, beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen en voor het maken van zodiac-cruises, verkenningstochten met de zodiac.

Huttypes
De Rembrandt van Rijn is 49,50 meter lang, 7 breed en heeft een diepgang van 2.8 meter. De gemiddelde snelheid op beide motoren is 6,5 knopen. Ze wordt bemand door een ervaren crew van 12 personen waaronder 2 gidsen. Het schip biedt plaats aan maximaal 33 passagiers, in 16 hutten: 1 driepersoons hut (met douche en toilet en patrijspoort), zes tweepersoons binnenzijde hutten (met douche en toilet, geen patrijspoort) en 9 tweepersoons hutten (met douche en toilet en patrijspoort).

Basisgegevens
Passagiers: 33 in 16 hutten
Bemanning: 12
Lengte: 49.5 meter
Breedte: 6.65 meter
Diepgang: 2.8 meter
IJsklasse: De boeg van het schip is versterkt en daardoor geschikt om in de Groenlandse wateren te zeilen
Tonnage: 435 ton
Voortstuwing: 2 Cummins motoren samen 550 KW
Snelheid: 6.5 knopen gemiddeld

Rembrandt van Rijn, Greenland, June_Kees Beekman-Oceanwide Expeditions
Rembrandt van Rijn, Svalbard, May.jpg_Dr. Peter Hünseler
Rembrandt van Rijn in the Disko Bugt area, Greenland, June_Rolf Stange-Oceanwide Expeditions
Rembrandt van Rijn under sail, Greenland_Tarik Checkchak-Oceanwide Expeditions

Expeditieschip s/v Noorderlicht

Het 46 meter lange en meer dan 100 jaar oude zeilschip ‘Noorderlicht' werd oorspronkelijk in 1910 als driemast lichtschip gebouwd in Flensburg, in Duitsland. Het grootste deel van haar bestaan diende ze als lichtschip in de Oostzee. In 1991 werd het schip opnieuw opgebouwd, werden de romp en het hele schip grondig gerenoveerd en werd er een motor geplaatst.

Perfect voor elke expeditie
De ‘Noorderlicht' is nu een prachtige tweemast schoener en uitermate geschikt om de Arctische wateren mee te bevaren. Vanwege haar geringe grootte en diepgang is ze erg geschikt voor ontdekkingstochten naar afgelegen eilanden en kusten. Het grote, open dek biedt goede uitzichtmogelijkheden, ook onder zeil. Een zodiac is beschikbaar om passagiers aan land te zetten voor maken van mooie, door een gids begeleide wandelingen. De Kapitein vaart al vele jaren op het schip en heeft een enorme ervaring in Spitsbergen en noord Noorwegen. De authentieke inrichting van het schip en de gezellige sfeer aan boord is maken het een genot om aan boord te verblijven. De enthousiaste bemanning zal er al het mogelijke aan doen om ervoor te zorgen dat u een prachtige en onvergetelijke reis beleeft.

Huttypes
De ‘Noorderlicht’ biedt een gezellige, authentiek nautische accommodatie voor 20 reizigers, met kleine doch comfortabele tweepersoons hutten. Alle hutten hebben 2 bedden boven elkaar, een inbouwkast en een wastafel met warm en koud water. Er zijn gedeelde douches (4) en toiletten (5). In plaats van patrijspoorten hebben de hutten matglas in het plafond waardoor er daglicht in de hutten kan komen.

Basisgegevens
• Passagiers: 20 in 10 hutten
• Bemanning: 5
• Lengte: 46 meter
• Breedte: 6,5 meter
• Diepgang: 3,2 meter
• IJsklasse: Versterkte boeg
• Tonnage: 300 ton
• Voortstuwing: 360pk diesel
• Snelheid: 6 knopen gemiddeld

Noorderlicht - Jan Belgers© 2017 016.JPG_Jan Belgers - Oceanwide Expeditions
Noorderlicht - Jan Belgers© 2017 009.JPG_Jan Belgers - Oceanwide Expeditions
Noorderlicht - Jan Belgers© 2017 073.JPG_Jan Belgers - Oceanwide Expeditions
Noorderlicht - Jan Belgers© 2017 081.JPG_Jan Belgers - Oceanwide Expeditions

Expeditieschip Spirit of Enderby

Het schip de ‘Spirit of Enderby’ is volledig tegen pakijs versterkt voor poolreizen. In 1984 is het speciaal gebouwd voor pool- en oceanografisch onderzoek en is daarom perfect geschikt voor expeditie-cruises. Aan boord bevindt zich een recent gerenoveerde gecombineerde bar en lounge area (met bibliotheek). Bovendien is er een ruimte voor de lezingen. De keuken wordt bemand door topchefs uit Nieuw-Zeeland en Australië. Het uitgangspunt van elke expeditie is het u zo veilig en comfortabel mogelijk, zo vaak mogelijk, en zo lang mogelijk aan land te krijgen op de bijzondere plekken die we bezoeken. Het expeditie-team bestaat uit zeer ervaren gidsen en naturalisten, die vaak al een groot deel van hun leven door hebben gebracht met het doen van onderzoek in de gebieden die we bezoeken. Het schip wordt bestuurd door een zeer ervaren en enthousiaste Russische kapitein, geassisteerd door zijn bemanning.

De naam Spirit of Enderby vereerd het werk en de visie van de gebroeders Enderby uit Londen. Deze kapiteins waren een van de eerste die mee deden aan de Antarctische verkenningstochten in de jaren 1800. Ook is het vernoemd naar Enderby Island, misschien wel het mooiste Subantarctische eiland.

Basisgegevens
Classificatie: KM ijs klasse
Bouwjaar: 1984
Accommodatie: 50
Scheepswerf: Finland
Motorkracht: 2x1560 bhp (2x 1147 Kw)
Register: Rusland
Maximale snelheid: 12 knopen (2 motoren),
Vaarsnelheid: 10 knopen (één motor)
Bunker capaciteit: 320 ton

Spirit of Enderby
Spirit of Enderby

Expeditieschip Akademik Shokalskiy

Het schip de 'Akademik Shokalskiy' is het zusterschip van de ‘Spirit of Enderby’ ('Professor Khromov') en is volledig tegen pakijs versterkt voor poolreizen. Beide schepen zijn in 1984 speciaal gebouwd voor pool- en oceanografisch onderzoek en is daarom perfect geschikt voor expeditie-cruises.

Aan boord bevindt zich een gecombineerde bar en lounge area (met bibliotheek). Bovendien is er een ruimte voor de lezingen. De keuken wordt bemand door topchefs uit Nieuw-Zeeland en Australië. Het uitgangspunt van elke expeditie is het u zo veilig en comfortabel mogelijk, zo vaak mogelijk, en zo lang mogelijk aan land te krijgen op de bijzondere plekken die we bezoeken. Het expeditie-team bestaat uit zeer ervaren gidsen en naturalisten, die vaak al een groot deel van hun leven door hebben gebracht met het doen van onderzoek in de gebieden die we bezoeken. Het schip wordt bestuurd door een zeer ervaren en enthousiaste Russische kapitein, geassisteerd door zijn bemanning.

Basisgegevens
Classificatie: KM ijs klasse
Bouwjaar: 1984
Accommodatie: 48
Scheepswerf: Finland
Motorkracht: 2x1560 bhp (2x 1147 Kw)
Register: Rusland
Maximale snelheid: 12 knopen (2 motoren),
Vaarsnelheid: 10 knopen (één motor)
Bunker capaciteit: 320 ton

Akademik Shokalskiy
Deze website maakt gebruik van cookies.